Jakie śmigło do silnika zaburtowego

JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNIE ŚMIGŁO DO SILNIKA ZABURTOWEGO ?

Przypadek nr 1: Chcesz wymienić śrubę dostosowaną już do Twojej łodzi.

Zdemontuj śmigło, następnie sprawdź piastę (cylindryczną część środkową) i jej boki. Powinieneś znaleźć wygrawerowane oznaczenie, takie jak: na przykład 13 1/2 X 14 lub 13 1/2 to średnica, a 14 to podziałka wyrażona w calach. Dla przypomnienia, 1 cal = 2,54 cm

IDENTYFIKACJA ŚREDNICY I PODZIAŁU WYGRAWEROWANEGO NA ŚMIGŁO

tutaj śmigło Yamaha 13 1/2 X 14 widziane z zewnątrz (tył śmigła)      

Numer referencyjny producenta typu 68V-45941-00-EL można znaleźć także w firmie Yamaha.

Jeśli znalazłeś te informacje, tutaj znajdziesz nasze śmigła według marki :

Nasze śmigła według marki :

ŚMIGŁO SILNIKAŚMIGŁO SILNIKAŚMIGŁO SILNIKAŚMIGŁO SILNIKA

Jeśli masz wątpliwości, nie wahaj się SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Przypadek nr 2: Zakupiony silnik musisz wyposażyć bez śruby napędowej, nie znalazłeś odniesienia do istniejącej śruby napędowej lub zmieniasz silnik swojej łodzi.

We wszystkich przypadkach wybór śmigła musi być dokonany w oparciu o optymalną prędkość roboczą silnika i zwykłe warunki pracy. Ma to na celu zapewnienie optymalnej pracy silnika, ograniczenie jego zużycia i uniknięcie jego awarii.

Wszystkie silniki zaburtowe mają optymalny zakres pracy, ustalany przez producenta zazwyczaj pomiędzy 4500 a 6000 obr./min. Informacje te znajdziesz nieco niżej.

Typowe warunki pracy ? Pytanie tylko, jak bardzo jest obciążona, gdy wypływasz na łódź przez większość czasu ? Czy zawsze wyjeżdżasz z dwójką przyjaciół, z lodówką pełną lodu i pełnym zbiornikiem paliwa ?

Jeśli tak, to musimy celować w nowe śmigło, aby silnik dobrze kręcił się przy takim obciążeniu na pokładzie.

Ważna uwaga: zbyt mała prędkość prowadzi do przedwczesnego i poważnego zużycia silnika. Jeśli obroty będą zbyt wysokie, silnik może po prostu się zepsuć.

Optymalna prędkość robocza Twojego silnika według marki :

OPTYMALNA PRĘDKOŚĆ SILNIKAOPTYMALNA PRĘDKOŚĆ SILNIKAOPTYMALNA PRĘDKOŚĆ SILNIKAOPTYMALNA PRĘDKOŚĆ SILNIKA

Po znalezieniu tych informacji wykonaj test maksymalnej prędkości łodzi, trymując przy pełnym otwarciu przepustnicy, aby znaleźć maksymalną prędkość przed kawitacją. Zapamiętaj maksymalną osiągniętą prędkość.

Twój silnik nie ma obrotomierza ? Będziesz musiał się w to wyposażyć, nawet tymczasowo. Jeśli nie możesz znaleźć, na naszej stronie dostępny jest model uniwersalny.

Tutaj możesz zamówić obrotomierz.

Przykład konkretnego przypadku : 

Jeśli na przykład Twój silnik to Yamaha F80. Musi obracać się w zakresie od 5000 do 6000 obr./min. Idealnie 5500.

Twój silnik przy pełnym otwarciu przepustnicy osiąga jedynie 4800 obr./min. Skok śmigła jest zatem zbyt duży, należy wybrać „krótsze” śmigło. Jeśli obecne śmigło ma wymiary 13 x 19, można je zastąpić śmigłem 13 x 17. To jest o 2 cale mniej.

Za krok mniejszy o 1 cal zyskamy 300 obr/min i odwrotnie, krok większy o 1 cal stracimy 300 obr/min.

I tak z 13

Podsumowując:

Jeżeli silnik nie osiąga wystarczających obrotów, należy wybrać mniejszy skok. Jeśli silnik bierze za dużo obrotów, należy wybrać większy skok.

Wskazówka dla profesjonalistów :

Określ dokładniej prędkość, jaką osiąga silnik przy pełnym otwarciu przepustnicy, korzystając z trymu.

UWAGA: przeprowadzenie testu prędkości wymaga zachowania ostrożności i powinno być wykonywane w miarę możliwości przez dwie osoby. Jedna jest przy sterze, druga patrzy na obrotomierz. Zawsze noś kamizelkę ratunkową. Przestrzegaj prędkości w strefie 300 m. Przeprowadź test na spokojnym morzu.

W normalnych warunkach obciążenia łodzi i przy całkowitym bezpieczeństwie należy opuścić strefę 300 m z silnikiem w najniższej możliwej pozycji, a następnie stopniowo i całkowicie przyspieszać. Po osiągnięciu pełnego otwarcia przepustnicy zwiększ moc silnika za pomocą przełącznika trymowania na skrzynce sterującej, naciskając go przez 1 sekundę, aż prędkość zacznie rosnąć.

Posłuchaj silnika, a następnie ponownie zwiększ moc silnika, naciskając przełącznik przez 1 sekundę. W pewnym momencie obroty zauważalnie wzrosną, a łódź nabierze większej prędkości. Kontynuuj wspinaczkę, aż silnik „zadudni”, poczujesz również wibracje. Nie martw się, to kawitacja śmigła, nic poważnego przez kilka chwil, jeśli nie przekroczysz prędkości maksymalnej...

Zmniejsz obroty silnika o małe ciśnienia, żeby już tego hałasu nie było słychać i zobacz z jaką prędkością się poruszasz. Jeśli osiągasz optymalną prędkość określoną przez producenta, Twoje śmigło jest idealnie dopasowane. W przeciwnym razie masz już dokładne pojęcie, które śmigło pozwoli Ci osiągnąć odpowiednią prędkość obrotową silnika.

Jeśli masz wątpliwości, nie wahaj się SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI